De bouw van de Keldonkse molen verloopt voorspoedig. Het timmerwerk aan de houten achtkant is voor een belangrijk deel klaar. De bouwvrijwilligers treffen voorbereidingen om de buitenkant van de achtkant rondom te voorzien van een bitumen bekleding. Omdat het spoorwiel een diameter heeft van bijna 2 meter was de meest praktische oplossing het wiel te plaatsen voordat de achtkant rondom gesloten       
wordt. Afgelopen week werd het door molenbouwer Adriaens Molenbouw Weert B.V. gerestaureerde spoorwiel op de bouwplaats afgeleverd. Daarmee is het grondig gerestaureerde authentieke spoorwiel verenigd met de nieuwe achtkant.

Spoorwiel stamt uit Groningse periode.
Molenhistoricus Nico Jurgens; “In het spoorwiel staat de inscriptie; A v Lith 1909. Daardoor zou je op de gedachte kunnen komen dat het wiel werd vervaardigd door deze Keldonkse molenaar. Niets is echter minder waar. De Keldonkse molen werd in 1849 in het Groningse buurtschap De Friese Wilp opgebouwd. Na ruim 50 jaar trouwe dienst aldaar verhuisde de molen in het begin van de vorige eeuw naar Keldonk. Het spoorwiel heeft een constructie die kenmerkend is voor de bouwstijl in Groningen en Oost-Friesland. Ik ben er daarom van overtuigd dat het spoorwiel stamt uit de Groningse periode (1849 - 1903)”.

Bouwcoördinator Jos Verbrugge kan nog niet zeggen wanneer de achtkant op de stenen romp wordt gehesen. “We liggen ruim voor op het bouwschema. In overleg met de molenbouwer moeten we nog besluiten of we vasthouden aan de oorspronkelijke planning of dat het wellicht eerder kan dan juni 2017”.

Voor meer informatie over het herbouw- en restauratieproject van de Keldonkse molen kunt u de website van Stichting korenmolen De Hoop Keldonk raadplegen; www.keldonksemolen.nl.

**Einde bericht**
Keldonk, 18 december 2016

Oud en nieuw bij Keldonkse molen.
Na ruim 40 jaar gerestaureerd spoorwiel terug op Keldonkse bodem.

Afgelopen week was er een bijzonder momentje op de bouwplaats van korenmolen De Hoop in Keldonk. Molenbouwer Adriaens Molenbouw Weert B.V. plaatste het originele oude spoorwiel terug in de nieuwe achtkant van de Keldonkse molen. Na ruim 40 jaar is daarmee het eerste authentieke onderdeel van het zogenaamde gaande werk terug op Keldonkse bodem. Later in het bouwproces zullen meer oude onderdelen in de molen worden teruggeplaatst.
Overzicht persberichten.
Overzicht persberichten.

Het oude spoorwiel is weer terug op Keldonkse bodem. De inzet toont een inscriptie uit 1909. Het wiel stamt echter uit de periode waarin de molen nog in  De Friese Wilp stond (1849 - 1903).

(foto; Toon Vissers)